Tvådagarsresa till Småland 26-27 maj 2017

Sp-buss hämtade upp ett 20-tal medlemmar i Ystad för färd norrut.

I Växjö mötte Ulf, vår guide, upp och lotsade bussen runt i staden samtidigt som han berättade om staden och dess historia. Vi fick se otroliga höghus som håller på att byggas, passerade idrottsarenan och så gick färden vidare genom alla vackert utsmyckade rondeller till Evedals värdshus där det blev lunch.

Vi stannade till vid fantasiska Teleborgs slott som har mer än 50 trappsteg upp till entrén. Skönt att vi inte skulle in där utan lugnt kunde sitta kvar i bussen som sen tog oss vidare till leksaksmuseet i Gemla. Här fick vi sitta i skuggan en stund medan museets historia berättades för oss. När vi sen kom in bland leksakerna hittade vi alla något vi kände igen, och kanske till och med lekt med någon gång.

Tillbaka i Växjö hann vi strosa runt i stan innan dagen avslutades med gemensam middag på hotellet.

Nästa morgon guidade Ulf oss vidare till Jönköping och tändsticksmuseet. Där fick vi insikt i det hårda livet som den tidens fabriksarbetare levde. Och så fick museet tillfälle att testa sin trapphiss när vi skulle ta oss upp med rollatorerna!

Lunch blev det i Stugan i Stadsparken, med en fantastisk utsikt över staden och över Vättern.

Sista stoppet på Smålandsresan var IKEA-museet i Älmhult. Här blev vi trevligt bemötta av personalen, som tog sig tid att berätta lite IKEA historia för oss. Sen strosade vi runt i lugn och ro en stund innan vi slog oss ner i de gjutna betongsofforna utanför entrén och njöt av kaffe och läckra wienerbröd som Stig ordnat med från Växjö. Det blev ett bra avslut på en innehållsrik resa och några timmar senare var vi tillbaka i Ystad.

Text och bilder: Margareta Bösgård Nilsson

Till arkivet