Ölandsresan 24-26 maj 2002

Vi startade som vanligt från Göken, Ystad kl 0800. Vädret lite gråmulet, men humöret på topp. Vi körde till Brösarp där vi stannade för att ta upp två nya medlemmar, Irma och Erik. Det var deras första träff med många av oss i Strokeföreningen. I början av resan regnade och åskade det, men när vi gjorde uppehåll i Bromölla, på Strandhugget vid Ivösjön, sken solen. Efter kafferasten gick färden genom ”Sveriges trädgård”, Blekinge.Ett vackert landskap men tyvärr lika regnigt som Skåne denna dag.

Vid 14-tiden anlände vi till Kalmar där vi åt en enkel lunch med kaffe. Sedan träffade vi vår guide, Gundla, som skulle visa oss runt i Kalmar med alla dess sevärdheter som denna gamla stad kan erbjuda. Efter denna guidade tur var det dags att passera Ölandsbron till ”Solens och vindarnas ö”. Efter en regnig resa blev det uppehåll i skurarna då vi anlände till Halltorps Gästis, som vi bokat in oss på i två nätter. Ett av de bästa hotell som vi legat på under de sju åren som vi ordnat våra tredagars-resor.

Vår första landskapsresa gick till Öland 1995, då vi såg det mesta på södra delen av ön. Eftersom vi även då logerade på Halltorp kom vi som var med då ihåg attdetta var Ölands bästa Gästgiveri. Det var ett måste för oss, att återkomma hit när vi skulle se norra delen av Öland.

Efter inkvartering blev det en stunds vila innan kvällens middag, som serverades kl 1900. Det var en 3-rättersmiddag, som fick våra smaklökar att ge den vårt fulla godkännande. Efter mat och lite småprat drog vi oss tillbaka till våra rum för en natts sömn inför lördagens strapatser.

Då vi beställt picknick-korg på hotellet för lördagens utfärd, var vi lite rädda för vädret, det hade störtregnat hela kvällen. Men på lördagsmorgonen sken solen från en molnfri himmel och Öland visade sig från sin bästa sida hela dagen. Efter en god frukost var vi redo för en tur till norra Öland. Vår guide från Kalmar kom, och vi åkte norrut mot Borgholm och Köpingsvik. Vidare mot Sandvik, som har Skandinaviens högsta kvarn, väl bevarad, och som numera är museum. Tyvärr var vi lite för tidigt ute på vår resa då de inte öppnar för sommarsäsongen förrän den 1 juni. Vi fortsatte färden längs med västra kustsidan på en mindre väg upp mot Byrum där vi steg av för att titta på raukarna, stenformationer som är skapade av istiden och sundets vågor. Vidare upp till Skäftekärr och Thujaskogen som inplanterades från Nordamerika på 1870-talet och som nu reser sig 30 meter hög. I utkanten av skogen intog vi den medhavda picknick-korgen, några bord och bänkar fanns men annars lite primitivt, men så ska det ju vara ute i naturen. Ingen av oss hade ätit en så god och rikligt tilltagen matkorg förut.

Därefter åkte vi mot Byxelkrok och fyren Långe Erik på Ölands norra udde. Sen gick färden söderut vid sidan av Trollskogen ner mot Löttorp och genom alla byar till Borgholm, som vi fick se lite av innan vi for vidare ut till Borgholms slottsruin. Under dagens utfärd berättade vår guide Gundla hela tiden om Ölands historia och dess rika blomsterflora. En fantastisk kvinna, som 86 år gammal kunde så mycket utantill, alla årtal, händelser och de olika arterna av blommor. En extra eloge till denna charmerande dam.

Så kom vi åter till Halltorp. Efter lite vila var det dags för dagens middag, lika utsökt och god som kvällen innan. En del av oss saknar nog den gemenskap med frågestunden och lite allsång som vi haft under de flesta av våra utfärder. Vi får försöka införa dem igen.

Efter en natts vila och en tidig frukost var det dags att resa söderut igen, över bron till Kalmar mot glasriket och Orrefors Glasbruk där vi skulle äta vår lunch. Efter lunch öppnade butiken där vi kunde fynda bland alla glas och olika figurer. Färden gick sedan vidare genom Smålandsskogarna till Södra Sandsjö och Hantverksstugan där vi drack kaffe med goda hembakade kakor. Efter inköp i deras souvenirbutik var det åter dags att äntra bussen för den återstående biten ner till Ystad, dit vi kom vid 19-tiden. Trötta och med ett resminne mera var vi även i år belåtna med årets tredagarsresa och nöjda med Mårtenssons Buss för deras fina uppläggning av turen. En av de bästa resorna genom åren enligt vår egen talesman Carl-Gustav Månsson

Vi tackar Pia, vår chaufför, som kört oss ett antal gånger, för hennes sätt att lotsa oss på färden och hennes glada humör. Tack Pia!

Ett tack till er alla!

Tillbaka till arkivet