Dagsutflykt lördag 4 maj 1996

Godmorgon, alla deltagare i Strokeföreningens dagsutflykt!

Vad roligt att se just Dig här! Vad roligt att vi blev så många deltagare, 26 personer fördelat på 8 bilar! Låt oss hoppas att vi får en trevlig dag med fint väder (även om väderprognosen några dagar i förväg hotar med regnskurar)! Om vädret är ostadigt så låt oss hoppas att vi åtminstone får lite sol i våra själar av de gemensamma upplevelserna som väntar oss under dagen!

Eftersom vi är så många bilar kan det vara besvärligt att köra i kolonn, då det gärna blir lite ryckigt och ojämnt i farten för de sista bilarna.Här nedan är lite hålltider och -platser för vår resa, så att vi vet var vi skall träffas någonstans om vi skulle komma ifrån varandra.

Avresa från busstorget i Ystad ungefär kl 10.

Mellanlandning i hamnen i Skillinge cirka kl 10.45 för en liten titt på havet etc. Det finns parkering vid hamnkrogen.

Samling vid parkeringsplatsen alldeles norr om hotell Svea, Simrishamn, cirka kl 11.30. Om vädret är hyggligt kan vi ta en titt på sta'n och hamnen innan vi äter lunch.

Lunchen intas på hotell Svea och vi har bokat bord till kl 12.00.

Efter lunchen åker vi kustvägen norrut och stannar till hos konstnären Gunilla Mann som har sitt ställe vid södra infarten till Rörum (vänster sida om vägen), där finns många flaggstänger och flaggor som visar vägen. Beräknad ankomsttid cirka kl 13.30.

När vi tittat färdigt (ungefär kl 14) fortsätter vi norrut på kustvägen. Nu skall vi in på småvägar så nu kan det kanske vara lämpligt att vi försöker hålla ihop bilarna. Efter avfarten mot Stenshuvud men innan Kivik går en liten väg upp till vänster, det lär vara skyltat Mellby och Vitaby, där vi svänger upp för en tur med vacker utsikt över Hanöbukten. Via Vitaby och Vitemölle tar vi oss ner mot Kivik där vi ser oss omkring, kanske i hamnen eller vid statyn av Fritiof Nilsson Piraten. Därefter mellanlandar vi på Karakås, där de som önskar kan köpa lite äppleprodukter i musteriets affär.

Sista anhalten är kafé Annorlunda alldeles vid Stenshuvuds nationalpark, där kaffet står och väntar på oss ungefär kl 16. Det skall säkert smaka gott! Efter trivsam kaffedrickning i trevlig atmosfär drar vi oss så åter mot Ystad i egen takt. Snabbaste vägen är nog via Sankt Olof och Fågeltofta, men de som vill kan köra norrut och se Brösarps backar på hemvägen.

Låt oss hoppas att vi är mätta och belåtna, både av mat och av upplevelser, när vi kommer hem!

Varmt välkomna till vår vårutflykt önskar "researrangörerna" Kerstin O och Inger P!

Tillbaka till arkivet