Årsmöte 2017

Göte Persson överlämnar ordförandeklubban

Vid Strokeföreningen Ystad med omnejds årsmöte fick Margareta Bösgård Nilsson från Skivarp medlemmarnas förtroende att överta ordförandeklubban efter Göte Persson.

Föreningen bildades i november 1993 och vid det första årsmötet mars 1994 blev Ragnar Andrén vald till ordförande och Göte vald till vice ordförande. Efter lite övertalning från bl.a Ragnar övertogs ordförandeskapet av Göte på årsmötet 1997 - det har nu alltså blivit 20 år i rad som ordförande!

Att vara ordförande i en förening innebär en hel del ideellt arbete vilket Göte också erkänner, men han säger att det har varit roligt arbete som gett mycket tillbaka. Många nya trevliga bekantskaper runt om i landet har gjorts och många platser har besökts. Och att så många medlemmar ställer upp och följer med på utflykter och resor, kommer på mötena och deltar i olika aktiviteter visar att arbetet som ordförande och styrelse lagt ned är uppskattat. Strokeföreningen Ystad med omnejd har idag ca. 240 medlemmar och är en av landets största strokeföreningar.

Göte har även varit med och bildat STROKE-föreningen i Skåne län och varit dess ordförande i 10 år (+ ett extra år). Han står numera kvar som ersättare i styrelsen.

Arbetet och insatserna i föreningen har uppmärksammats av STROKE-Riksförbundet och 2013 kallades Göte enligt förbundets stadgar till hedersmedlem. 2015 blev även kassören Kerstin Olsson hedersmedlem.

Att efter 20 år lämna ordförandeskapet framkallar naturligtvis blandade känslor. Det kan vara lättnad men också vemod och saknad. Närstående som känner Göte säger att det nog är det senare som dominerar. Men Göte lämnar inte helt, han står kvar som vice ordförande i styrelsen och har lovat att ta hand om föreningens resor. Och han är mycket glad över att det är just Margareta Bösgård Nilsson som tar över.

Kerstin Olsson överlämnar tackgåva

Förutom själva årsmötesförhandlingarna blev det även mat och underhållning. Några bilder från festligheterna finns i bildspelet nedan.

Bilderna matas fram eller tillbaka med piltangenterna som finns vid sidorna.
En "tumnagel" visas när man hovrar över nummerknapparna, vid klick på numret visas stora bilden.
Det kan ta en liten stund innan bilderna visas.

Amazingslider.com som syns i övre vänstra hörnet är namnet på företaget som gjort det här bildvisningsprogrammet. Eftersom gratisversionen av programmet använts visas namnet - hoppas ni kan stå ut med det!